Passagerrettigheder

Nedenfor kan du læse om de europæiske flypassagerrettigheder. Rettighederne gælder i hele EU og fremgår i sin fulde form i EU-Forordning 261/2004.

Dine rettigheder ved forsinkelse, aflysning og boardingafvisning

De europæiske flypassagerrettigheder fastslår, at hvis du har oplevet at dit fly blev forsinket, aflyst eller at du blev afvist ved boarding, så kan du have krav på kompensation og/eller refusion fra luftfartsselskabet. Ved at følge et af nedenstående links, kan du læse mere om dine rettigheder i forbindelse med de forskellige hændelser

Hvornår er din rejse omfattet af rettighederne?

Din flyrejse er omfattet af de europæiske flypassagerrettigheder, hvis:

  • Du rejste fra en hvilken som helst lufthavn i EU eller
  • Du ankom til EU med et EU-luftfartsselskab

Bemærk: Hvis din rejse ikke er omfattet af de europæiske flypassagerrettigheder, kan du eventuelt forsøge at kontakte dit forsikringsselskab, pakkerejseankenævnet eller forbrugerklagenævnet.

Du kan også kontakte Forbruger Europa, der yder gratis rådgivning og hjælp i forbindelse med hændelser og skader, der er opstået i EU-lande samt Norge og Island.