Hvem skal du klage til?

Du skal altid først klage til det luftfartsselskab, du har - eller skulle have - fløjet med. Er du ikke tilfreds med selskabets svar - eller har du ikke fået svar på din klage inden for 6 uger - kan du få din sag behandlet hos den myndighed, som din rejse hører under.

Hvilket lands myndighed, der skal behandle din sag, afhænger af, hvor hændelsen skete. I skemaet nedenfor kan du se, hvem du skal klage til.

Bemærk: Hvis du ser skemaet på din mobil, skal du vende skærmen for at få en optimal visning.

Du rejste (direkte) fra:

Du rejste (direkte) til:

Klag til:

Danmark

- Underordnet -

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

(Se klagevejledning)

Et andet EU-land end Danmark

- Underordnet -

Myndigheden i EU-afgangslandet

(Se kontakt-liste)

Et ikke-EU-land med et EU-luftfartsselskab

Danmark

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

(Se klagevejledning)

Et ikke-EU-land med et EU-luftfartsselskab

Et andet EU-land end Danmark

Myndigheden i EU-ankomstlandet

(Se kontakt-liste)

Et ikke-EU-land med et ikke EU-luftfartsselskab

- Underordnet -

Din rejse er

ikke omfattet af EU-reglerne

*Reglerne om passagerrettigheder gælder på samme måde for EØS-lande som for EU-lande. Se liste over EU- og EØS-lande (SKAT's hjemmeside)


Bemærk: Hvis din rejse ikke er omfattet af de europæiske flypassagerrettigheder, kan du eventuelt forsøge at kontakte dit forsikringsselskab, pakkerejseankenævnet eller Det offentlige forbrugeklagesystem.

Du kan også oprette en klage hos Forbruger Europa, der yder gratis rådgivning og hjælp i forbindelse med hændelser og skader, der er opstået i EU-lande samt Norge og Island.