12 flyselskaber har fået frist for tilbagebetaling af refusion

Sidst opdateret 15/10/2020
12 flyselskaber har fået en frist for tilbagebetaling af refusion til passagerer.

Det er følgende flyselskaber, som har fået en frist:

  • Aegean Airlines
  • Air France
  • Brussels Arlines
  • easyJet
  • KLM
  • Lufthansa
  • Norwegian
  • Ryanair
  • Scandinavian Airlines System
  • TAP Portugal
  • Thai Airways
  • Vueling

Påbuddet blev sendt til selskaberne d. 13. oktober 2020.

 

Passagerer, som allerede har henvendt sig til deres flyselskab med anmodning om at få refunderet ubrugte flybilletter, skal ikke gøre yderligere. Man behøver ikke have en sag hos styrelsen, for at ens anmodning er omfattet af påbuddet.

 

Omfattede rejser

Påbuddet, der fastsætter fristen for tilbagebetaling, gælder kun, når rejsen er aflyst af flyselskabet. Hvis en passager selv har aflyst sin rejse, vil passageren ikke modtage refusion som følge af påbuddet. Dette er svarende til de normale regler på området. Passageren kan i dette tilfælde hente rådgivning hos Center for Klageløsning eller Forbruger Europa.

 

Påbuddet gælder rejser, der skulle være afgået fra en dansk lufthavn samt rejser, der skulle være afgået fra et tredjeland med et EU-selskab til en dansk lufthavn. 

 

Påbuddet gælder derudover for både ud- og hjemrejse samt aflysning af udrejsen, så hjemrejsen ikke kan foretages, når rejsen er købt som en samlet rejse (samme bookingnummer). 

 

For billetter købt gennem en tredjepart, som f.eks. et online billetbureau, gælder påbuddet også. Det er luftfartsselskabets ansvar at sikre, at refusionen bliver udbetalt til passagererne.

 

Påbuddet gælder også, når en passager har accepteret refusion i form af en voucher, point eller en lignende form for ”ikke-kontant” refusion, forudsat at passageren i forbindelse med sin accept ikke er blevet oplyst om muligheden for at vælge kontant refusion. Ikke-kontant refusion accepteres kun som refusionsform, når passageren har haft en mulighed for at vælge kontant refusion.

 

Hvis man har en igangværende klage hos styrelsen, men får udbetalt sin refusion som følge af påbuddet, skal passageren sørge for at kontakte styrelsen med henblik på at få lukket sagen.  

Tilbagebetalingsfrister jf. påbud

Med påbuddene har selskaberne fået følgende tidsfrister for tilbagebetaling af refusion:

 

  • Refusionsanmodninger modtaget af selskaberne før den 1. oktober skal være refunderet til passagererne senest den 15. november
  • Refusionsanmodninger modtaget af selskaberne i perioden 1. oktober-15. november skal være refunderet til passagererne senest den 1. december
  • Refusionsanmodninger modtaget af selskaberne efter den 15. november skal være refunderet til passagererne efter senest syv dage

 

Aegean Airlines har fået et specifikt påbud om at sikre, at passagerer, der har fået flybilletter aflyst mellem d. 25. februar og 30. september, har fået valget mellem en voucher og en kontant refusion.

 


Hvis fristerne ikke overholdes

Hvis et eller flere selskaber ikke efterlever det påbud, styrelsen har givet dem, vil styrelsen vurdere, om sagen skal oversendes til anklagemyndigheden med henblik på, at der bliver anlagt sag med selskaberne for ikke at overholde EU's flypassagerrettighedsforordning.

Styrelsen har opfordret alle selskaber, ikke kun de 12 omfattet af påbuddene, til at overholde de udmeldte frister, og styrelsen vil løbende vurdere, om der er behov for tilsvarende påbud mod andre flyselskaber.


Læs også

Udgivet

02/10/2020

Nyhed

Flyselskaber får frist for refusion af billetter til aflyste flyafgange

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen fastsætter frist for en række flyselskabers tilbagebetaling af refusion til passagerer, der har fået deres flyafgang aflyst.
Læs mere