Forsinket eller mistet bagage
Hvis din bagage ikke er dukket op ved ankomst, kan du have krav på refusion af dine udgifter eller erstatning, hvis du ikke modtager din bagage inden for 21 dage.
Hvis din bagage er forsinket ved ankomst eller aldrig kommer frem, kan du have krav på at få dækket rimelige udgifter til erstatningskøb som f.eks. undertøj, medicin og tandbørste. Du kan derfor ikke få erstatning for svie og smerte. Dukker din bagage ikke op efter 21 dage, anses bagagen for forsvundet, og der kan derfor kræves erstatning.
Det er vigtigt, at du kontakter flyselskabet eller det selskab, der håndterer dit flyselskabs bagage, og får lavet en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Dette er dokumentation for, at din bagage er forsinket og skal anvendes, når du anmelder dit krav til flyselskabet. PIR-rapporten skal laves i lufthavnen, så snart du opdager forsinkelsen. Husk også at gemme alle kvitteringer som dokumentation for dine erstatningskøb.
Du skal anmelde dit krav til flyselskabet senest 21 dage efter, at du har konstateret, at din bagage er forsinket. Ellers kan du miste retten til at få dækket dine udgifter/erstatning