Forsinket ved afgang
Hvis en overnatning bliver nødvendig som følge af forsinkelsen, skal flyselskabet også tilbyde dig en hotelovernatning samt transport mellem hotel og lufthavn.
Retten til forplejning indtræder efter:
- 2 timers forsinkelse i afgang for flyvninger under 1.500 km
- 3 timers forsinkelse i afgang for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU
- 4 timers forsinkelse i afgang for flyvninger, som er længere end 3.500 km og uden for EU
Ved en forsinkelse på mindst fem timer i afgang, kan du vælge at afbryde rejsen og få refunderet billetprisen.
Hvis flyselskabet ikke tilbyder dig rimelig forplejning, mens du venter på dit forsinkede fly, kan du selv købe mad og drikke (ikke alkohol) og efterfølgende gøre krav på at få indkøbene refunderet af flyselskabet. Husk at gemme kvitteringerne for dine indkøb, så du kan dokumentere dine udgifter overfor selskabet.
Forsinkelse ved ankomst
Du har dog ikke krav på kompensation, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder som uvejr, visse former for strejker, fabrikationsfejl på flyet eller flyvelederrestriktioner.
Så meget kan du have ret til i kompensation pr. passager
Inden for EU:
- 250 Euro for flyvninger under 1.500 km
- 400 Euro for flyvninger over 1.500 km
Uden for EU:
- 250 euro for flyvninger under 1.500 km
- 400 euro for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
- 600 euro for flyvninger på mere end 3.500 km
I visse tilfælde kan flyselskabet desuden reducere din kompensation med 50%, hvis du bliver omlagt til en anden flyvning. Dette afhænger af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.
Klag over flyrejse
Ofte stillede spørgsmål
I hvilke situationer kan jeg have ret til kompensation?
Du kan have ret til kompensation, hvis dit fly er forsinket med tre timer eller mere i ankomst til din slutdestination.
Du har ikke ret til kompensation, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder såsom uvejr, visse former for strejker, fabrikationsfejl eller flyvelederrestriktioner.
Hvad kan jeg få refunderet af flyselskabet?
Du kan også få refunderet rimelige udgifter til et hotelophold og transport til/fra hotellet, hvis opholdet var nødvendigt i forbindelse med forsinkelsen.
For at få refunderet dine udgifter, skal du kunne fremvise dokumentation for dine indkøb.
Hvilke udgifter er flyselskabet ikke forpligtet til at refundere?
Hvad har jeg ret til, hvis min rejse var en del af en pakkerejse?
Læs om dine klagemuligheder ved pakkerejser på pakkerejseankenævnets hjemmeside.
Gælder passagerrettigheder også for flyvninger til/fra Grønland og Færøerne?
EU-Forordning nr. 261/2004 gælder for flyvninger fra Grønland og Færøerne, hvis flyvningen udføres af et EU-flyselskab.
EU-Forordning nr. 261/2004 gælder ikke for flyvninger fra Grønland og Færøerne, hvis flyvningen udføres af et flyselskab, som ikke er hjemmehørende i EU, som f.eks. Air Greenland og Atlantic Airways.
EU-Forordning nr. 261/2004 gælder for flyvninger til Grønland og Færøerne, uanset om flyvningen udføres af et flyselskab, der er hjemmehørende i EU eller ej.
Hvornår er der tale om en samlet booking?
Når du klager, skal du være opmærksom på, om dine flybilletter er købt som en samlet booking. Selvom du f.eks. har købt ud- og hjemrejsen under samme køb, kan købet til tider stadig være to separate bookinger.
Når styrelsen modtager din klage, kigger styrelsen på, hvor flybilletterne er købt. Hvis købet er foretaget direkte hos et flyselskab, vil billetterne som udgangspunkt være en samlet booking.
Hvis flybilletterne derimod er købt gennem en billetudbyder, er der oftest ikke tale om en samlet booking. Det skyldes, at billetudbyderne sammensætter din rejse via køb af enkeltbilletter fra flyselskaberne. Det kan både være fra det samme flyselskab såvel som forskellige flyselskaber.
Har du købt flybilletterne gennem en pakkerejseudbyder, vil styrelsen som udgangspunkt anse billetterne som en samlet booking. Der kan dog være visse undtagelser, men i så fald vil du blive kontaktet herom.
Kan jeg få kompensation, hvis jeg ikke når mit andet fly, fordi mit første fly er forsinket?
Hvis dette ikke er tilfældet, er flyselskabets forpligtigelser begrænset til den forsinkede afgang.
Hvem skal jeg klage til, hvis forsinkelsen er sket i et andet EU-land end Danmark?
Du skal klage til det EU-land, hvor forsinkelsen indtraf.
Hvis forsinkelsen indtraf i et land som ikke er med i EU, mens du er på vej til et EU-land med et EU-luftfartsselskab, skal du klage til myndigheden i det EU-land, som du ankommer til.
Hvad menes der med slutdestination?
Må flyselskabet fratrække den dagsandel/døgnsandel, jeg allerede har modtaget fra mit rejsebureau pga. forsinkelsen?
Har et barn på under to år ret til kompensation?
Relevant lovstof
Bekendtgørelse
BEK nr. 1549 af 16. december 2013
Bekendtgørelse om anvendelse af EU-forordning nr. 261/2004 om passagerrettigheder på luftfartsområdet
Gældende fra
01/01/2014
Forordning
Forordning 261/2004
Forordning om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af forordning (EØF) nr. 295/91
Gældende fra
11/02/2004